Hoe René van der Zel met XXL Nutrition de €100 miljoen passeerde – zonder dat als doel te hebben.

Hoe René van der Zel met XXL Nutrition de €100 miljoen passeerde – zonder dat als doel te hebben.
XXL Nutrition breekt door de €100 miljoen omzet: ‘Het was nooit een doel op zich’
Deze week liet XXL Nutrition via een persbericht weten dat het bedrijf de indrukwekkende grens van €100 miljoen omzet heeft bereikt. Opvallend genoeg kwam dat bericht niet van oprichter en eigenaar René van der Zel zelf.
‘Nee, de jongens hier vonden het een mooie mijlpaal om te delen,’ vertelt hij lachend. ‘Van mij had het niet per se gehoeven. Maar toen ze het vroegen, zei ik iets van: “Ja joh, prima, doe maar.”’
Altijd bezig met verbeteren
Hoewel Van der Zel geen type is om met champagne te spuiten, is hij toch zichtbaar trots.
‘Ja, natuurlijk is het een mooie mijlpaal – supervet zelfs,’ zegt hij. ‘Maar het was nooit een doel op zich. Het is simpelweg het gevolg van wat we hier elke dag doen: blijven verbeteren.’
Die aanpak werpt duidelijk vruchten af. In 2023 draaide XXL Nutrition een omzet van €66 miljoen, een jaar later liep dat op tot €80 miljoen, en in 2025 wordt de grens van €100 miljoen ruimschoots gepasseerd.
Dat succes komt deels doordat het merk niet langer alleen online verkoopt, maar ook steeds meer via retailkanalen, zoals Action. Daarnaast groeit de Europese afzet stevig door.
Het grootste deel van de omzet komt nog uit Nederland, maar ook in Duitsland en België wint XXL Nutrition snel terrein.
‘Voor 2026 mikken we opnieuw op een omzetgroei van zo’n 20 tot 30 procent,’ aldus Van der Zel.
Onder de streep is wat telt
Toch weet de ondernemer dat omzet slechts één kant van het verhaal is.
‘Uiteindelijk gaat het erom wat er onder de streep overblijft,’ zegt hij nuchter. De stevige groei van 2024 vertaalde zich namelijk niet direct in een hogere winst: de ebitda bleef vrijwel gelijk.
‘De marges in onze branche zijn dun,’ legt hij uit. ‘Mensen denken vaak van niet, omdat ze ons in dikke auto’s zien rijden. Maar eerlijk gezegd had ik qua marges beter de kledingbusiness in kunnen gaan, haha. Daarom letten we scherp op de kosten – vooral op hoe we onze marketing slimmer en effectiever kunnen inzetten.’
Toekomstplannen
Of de spectaculaire groei betekent dat Van der Zel binnenkort zijn bedrijf verkoopt?
‘Wie weet,’ zegt hij met een knipoog. ‘Misschien komt dat moment inderdaad weer een stukje dichterbij.’






